شورای عالی ترافیک شهرهای کشور
|
وزارت کشور، در امور حمل و نقل و ترافیک، قبل و بعد از انقلاب وظایف مهم و قانونی متعددی را بر عهده داشته است. ولی این امور مهم در تشکیلات سازمانی وزارت جایگاه خاصی نداشت. از اینرو برحسب نیاز، استانداریها، شهرداریها و راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی راساً اقداماتی را انجام میدادند و یا هنگام ضرورت، نیازها را با حوزههای امور عمرانی و امنیتی ـ انتظامی وزارت کشور در میان میگذاشتند. در اواسط دهه ۶۰ دفتر مترو، با ده پست سازمانی، در حوزه معاونت هماهنگی امورعمرانی وزارت کشور تاسیس شد. این دفتر تنها هماهنگی برگزاری جلسات مجمع مترو را به عهده داشت. هر چند امور نظارتی نیز جزء وظایفش بود.
نظر به گسترده شدن مسائل حمل و نقل و ترافیک در شهرها، نیاز به یک نهاد فرابخشیاجتنابناپذیر مینمود. لذا وزارت کشور اقدام به تهیه و تدوین لایحه قانون تاسیسشورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نمود که در تاریخ ۸/۱۲/۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و هیات وزیران آییننامه اجرایی آن را در تاریخ ۲/۷/۷۴ به تصویب رساند.
از اسفند سال ۱۳۷۴ شورای عالی و دبیرخانه آن با حضور دبیر و یک نفر منشی آغاز به کار کرد. با توجه به نیاز منطقی و ضروری به وجود دفتری با کارشناسان متخصص و پایگاه اطلاعاتی قابل اعتماد، به منظور برنامهریزی و تدوین سیاستهایی که به تصویبشورایعالی برسد، اولین گام، دریافت موافقت سازمان امور اداری و استخدامی وقت برای تاسیس دبیرخانه شورایعالی با ۱۵ پست سازمانی و سپس ادغام دفتر مترو با دبیرخانه شورای عالی و تاسیس دفتر حمل و نقل و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهایکشور بود. بدینترتیب، با تاسیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و ایجاد دفتر حمل و نقل و ترافیک، متولی حمل و نقل و ترافیک در شهرها تعیین و جایگاه انجام سایر وظایف مهم قانونی وزارت کشور در زمینه حمل و نقل و ترافیک نیز مشخص شد.
قانون تاسیس شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور – مصوب هشتم اسفند ۱۳۷۲
ماده ۱ـ به منظور اعمال سیاستهای جامع و هماهنگ ترافیکی و تهیه خط مشی لازم وبهبود اداره کلیه امور مربوط به امر عبور و مرور، همانند طراحی، برنامهریزی، سازماندهی،هماهنگی، هدایت، نظارت و انتظامات ترافیکی شهرها ، شورایعالی هماهنگی ترافیکشهرهای کشور، که از این پس شورایعالی نامیده میشود، مرکب از اعضای زیر تاسیسمیشود:
۱ـ معاون وزیر کشور، ریاست شورا
۲ـ معاون وزیر راه و ترابری
۳ـ معاون وزیر مسکن و شهرسازی
۴ـ معاون وزیر پست و تلگراف و تلفن
۵ـ معاون رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
۶ـ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یا معاون وی
۷ـ فرمانده نیروی انتظامی یا معاون وی
مصوبات این شورا پس از تصویب وزیر کشور قابل اجراست.
ماده ۲ـ وزارت کشور عهدهدار دبیرخانه شورایعالی خواهد بود.
ماده ۳ـ شورای هماهنگی ترافیک استان به ریاست استاندار یا معاون عمرانی وی و باحضور مدیران کل وزارتخانهها و سازمانهای عضو شورایعالی مستقر در استان و فرماندهناحیه انتظامی تشکیل میشود.
تبصرهـ دبیرخانه شورای هماهنگی ترافیک استان در استانداریها خواهد بود.
ماده ۴ـ مصوبات شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، که باید در چارچوبقوانین و مقررات کشور باشند، با رعایت ماده یک این قانون، برای کلیه وزارتخانهها،موسسهها، سازمانهای دولتی، نهادها و موسسههای عمومی و خصوصی لازمالاجراست.
ماده ۵ـ وظایف شورای هماهنگی ترافیک استان، همچنین دبیرخانه شورایعالی و شورایهماهنگی ترافیک استان براساس آئیننامهای خواهد بود که وزارت کشور تهیه و هیاتوزیران تصویب میکند.
ماده ۶ـ کلیه قوانین و مقررات مغایر از تاریخ تصویب این قانون ملغی و بلااثر است.
تبصره ـ مصوبات شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نباید مغایر با مصوباتقانونی شورایعالی شهرسازی و معماری و شورایعالی هماهنگی ترابری کشور باشد.
وظایف شورای هماهنگی ترافیک – مصوب دوم مهرماه ۱۳۷۴ هیات وزیران
ماده ۱ـ وظایف شورای هماهنگی ترافیک استان، که از این پس به اختصار شورایهماهنگی نامیده میشود، عبارت است از:
الف ـ برنامهریزی برای اجرای مصوبات شورایعالی هماهنگی ترافیک، که از این پس بهاختصار شورایعالی نامیده میشود، در سطح استان؛
ب ـ تدوین خطمشی و سیاستهای جامع و هماهنگ استانی ترافیک درون شهری،براساس اهداف و سیاستهای ملی، منطقهای و مصوبات شورایعالی؛
ج ـ بررسی و تایید طرحهای جامع حمل و نقل و ترافیک درون شهری، که شرح خدمات آنهابه تصویب شورایعالی میرسد، و سایر مطالعات حمل و نقل و ترافیک لازم برای شهرهایاستان به منظور بررسی و تصویب در شورایعالی؛
د ـ هماهنگی کلیه امور مربوط به عبور و مرور شهرهای استان، براساس مصوباتشورایعالی و شرایط منطقهای و محلی، به منظور افزایش بهرهوری فعالیتها؛
ها ـ هماهنگی کلیه اقدامات حمل و نقل و ترافیک درون شهری با اقدامات مشابه برونشهریاستان براساس مصوبات شورایعالی و شرایط استانی و منطقهای.
ماده ۲ـ وظایف دبیرخانه شورایعالی عبارتند از:
الف ـ وظایف عمومی دبیرخانهای از قبیل مکاتبات و ارسال مراسلات؛
ب ـ امور مربوط به جلسات شورایعالی از قبیل اعلام زمان تشکیل و لغو جلسه به اعضا،تنظیم دستور جلسه و تهیه گزارش موضوعات مورد بحث در جلسه و صورتجلسه؛
پ ـ ثبت، نگهداری و ابلاغ مصوبات شورایعالی؛
ت ـ تهیه و جمعآوری اطلاعات لازم و انجام تحقیقات و پژوهش در زمینه حمل و نقل؛
ث ـ ایجاد بانک اطلاعات در زمینه حمل و نقل شهری در سطح ملی؛
ج ـ ارائه شاخصها، معیارها، استانداردها، آمار و اطلاعات فنی، کارشناسی و مدیریتی بهشورایعالی؛
چ ـ پیگیری تهیه و اجرای طرحهای جامع حمل و نقل براساس اولویتهای مصوب؛
ح ـ شناسایی و دستهبندی مهندسان مشاور و پیمانکاران داخلی و خارجی صاحبصلاحیت؛
خ ـ تهیه و تدوین شرح خدمات در امر حمل و نقل؛
د ـ ارائه خدمات فنی، تشکیلاتی و مشورتی به شورای هماهنگی استانها؛
ذ ـ ایجاد هماهنگی لازم در کلیه امور مربوط به حمل و نقل و ترافیک درون شهرهای استان واقدامات مشابه برونشهری، براساس مصوبات شورایعالی و شرایط استانی؛
ر ـ برگزاری نشستها و نمایشگاههای تخصصی با همکاری سازمانهای ذیربط به منظورنیل به اهداف مذکور.
ماده ۳ـ دبیرخانه شورایعالی زیر نظر دبیر شورا، که با حکم رئیس شورا منصوب میشود،فعالیت میکند و محل آن معاونت امور هماهنگی عمرانی وزارت کشور است.
ماده ۴ـ دبیر شورایعالی ریاست جلسات فرعی را، که به منظور فراهم آوردن زمینه اجرایمصوبات شورایعالی تشکیل میشود، برعهده دارد و کلیه مکاتبات دبیرخانه با امضای ویانجام میشود.
ماده ۵ـ وظایف دبیرخانه شورای هماهنگی عبارتند از:
الف ـ وظایف عمومی دبیرخانهای از قبیل مکاتبات و ارسال مراسلات؛
ب ـ امور مربوط به جلسات شورای هماهنگی از قبیل اعلام زمان تشکیل و لغو جلسه بهاعضا، تنظیم دستور جلسه، تهیه گزارش موضوعات مورد بحث در جلسه و صورتجلسه؛
پ ـ ثبت، نگهداری و ابلاغ مصوبات شورای هماهنگی؛
ت ـ گردآوری آمار و ایجاد بانک اطلاعاتی مربوط به حمل و نقل و ترافیک شهرهای استان؛
ث ـ نظارت بر تهیه طرحهای جامع حمل و نقل شهرها؛
ج ـ بررسی و ارزیابی طرحها و برنامههای مطرح شده؛
چ ـ ارائه گزارش به شورای هماهنگی؛
ح ـ انجام پژوهش و تحقیقات در امر حمل و نقل شهری؛
خ ـ همکاری با دبیرخانه شورایعالی در زمینه تدوین و ارائه شاخصها و معیارهای لازم؛
د ـ انجام امور کارشناسی جهت تدوین سیاستهای جامع و هماهنگ حمل و نقل درونشهری برای شهرهای استان براساس اهداف مصوب؛
ذ ـ برگزاری سمینارها و تشکیل نمایشگاههای لازم در زمینه حمل و نقل و ترافیک شهری درسطح استان، با تصویب شورای هماهنگی.
ماده ۶ـ دبیرخانه شورای هماهنگی زیر نظر دبیر شورا که با حکم رئیس شورا منصوبمیشود فعالیت میکند و محل آن معاونت امور عمرانی استانداری است.
ماده ۷ـ دبیر شورای هماهنگی، ریاست جلسات فرعی را، که به منظور فراهم آوردن زمینهاجرای مصوبات شورای هماهنگی تشکیل میشود، برعهده دارد و کلیه مکاتبات دبیرخانه با امضای وی انجام میشود.
شرح وظایف دفتر حمل و نقل و دبیرخانه شورایعالی ترافیک شهرهای کشور
• مطالعه و بررسی جهت اصلاح، تهیه و تدوین طرحها، لوایح، مصوبات و آییننامههایمربوط به امور حمل و نقل و ترافیک، با هماهنگی دیگر واحدهای ذیربط، و نظارت برحسن اجرای آنها؛
•انجام هماهنگیهای لازم بین امور حمل و نقل و ترافیک درون شهری و برون شهری؛
• ارائه مشورتهای لازم و انجام کارشناسیهای امور حمل و نقل و ترافیک و شرکت درجلسات، کمیسیونها، کمیتهها و شوراهای مربوطه؛
• تهیه و جمعآوری اطلاعات لازم برای بخش حمل و نقل و ترافیک در سطح ملی؛
• نظارت عالیه بر انجام مطالعات و تهیه طرحهای حمل و نقل و ترافیک شهرهای کشور؛
• انجام مطالعات، تحقیقات و پژوهشهای تخصصی، از طریق موسسات داخلی و خارجی،برای دستیابی به آخرین اطلاعات، نوآوریها و استانداردها و نیز برگزاری همایشهایعلمی و آموزشی؛
• اهتمام برای افزایش توان تخصصی و فنی دستاندرکاران حمل و نقل و نیز ارتقای سطحفرهنگ ترافیک شهروندان از طریق تهیه و اجرای دورهها و برنامههای آموزشی، باهماهنگی و همکاری دستگاهها و مراجع ذیربط؛
• شناسایی و ارزیابی مهندسان مشاور داخلی و خارجی دستاندرکار حملو نقل و ترافیک؛ دارای صلاحیت
• انجام امور دبیرخانه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، موضوع ماده ۲آییننامه اجرایی قانون تاسیس شورایعالی، مصوب ۲/۷/۱۳۷۴ هیئت وزیران.
• بررسی کارشناسانه برای تدوین و بازنگری جدول جرایم راهنمایی و رانندگی در سطحکشور و مناطق آزاد تجاری، بند ۲ ماده ۱۸ قانون تنظیم مقررات مالی دولت، و نظارت برحسن اجرای آن
• انجام امور کارشناسی برای بازنگری و طی تشریفات لازم برای مطالعه، طراحی و تدوینضوابط و تصویب آییننامه راهنمایی و رانندگی و نظارت بر حسن اجرای آن، با همکاریوزارت راه و ترابری؛
• تهیه و تدوین آییننامه معاینه فنی خودرو، با همکاری وزارت راه و ترابری، و نظارت برحسن اجرای آن بند ۵ ماده ۱۸ قانون تنظیم مقررات مالی دولت؛
• نظارت بر حسن اجرای قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی، مصوب۱۳۵۳ ؛
• نظارت و همکاری با شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، موضوع آییننامه اجراییقانون الحاق سه تبصره به بند ۱۲ ماده ۴ قانون ناجا، مصوب ۱۳۷۹ ؛
• انجام امور کارشناسی، با همکاری واحد ذیربط، و مطالعه برای تدوین راهبردهای کاهشتصادفات و خسارات ناشی از آن؛
• انجام وظایف مندرج در آییننامه اجرایی تبصره ماده ۶ قانون نحوه جلوگیری از آلودگیهوا، به منظور کاهش سفرهای درون شهری، و تدوین سیاستهای استفاده از گاز طبیعی ودیگر سوختهای نوین.
• شرکت در جلسات و همکاری با کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران.
• همکاریهای فنی با شورایعالی محیط زیست درباره کاهش آلودگی هوای ناشی ازوسایط نقلیه.
• شرکت در جلسات کمیسیون فرعی شورایعالی ترابری کشور و انجام بررسیهای فنی واظهارنظر کارشناسی لازم.
• بررسی و اظهارنظر راجع به طرحهای پیشنهادی مجلس شورای اسلامی و لوایح وآییننامههای پیشنهادی دولت.
• نظارت بر حسن اجرای آییننامه اجرایی قانون استفاده اجباری از کمربند و کلاه ایمنی.
• بررسی کارشناسی و اعلام نظر راجع به طرحهای پیشنهادی راهنمایی و رانندگی از قبیلتحول ساختاری و ارائه خدمات مربوط به طرح تعویض پلاک خودرو، صدور مجوز ونظارت بر آموزشگاههای رانندگی.
آموزش فرهنگ ترافیک