پاسخ به شبهات در مورد ملک موسسه خیریه امام علی علیه‌السلام

💢 پاسخگویی به شبهات مردمی در خصوص ملک موسسه خیریه امام علی (ع)

 

✨ دکتر احمد محمدی شهردار کوهبنان:

 

🔹در پاسخ به شبهات یکی از شهروندان محترم در خصوص ایجاد وقفه در روند ساخت و ساز ملک موسسه خیریه امام علی (ع) واقع در خیابان معلم ،باید به استحضار این شهروند محترم و سایر شهروندان گرامی برسانیم:

 

🔹 طرح تفصیلی شهر کوهبنان در سال ۱۳۹۲ به شهرداری کوهبنان ابلاغ شده است و طبق آن کاربری های مختلف در پهنه های مختلف لحاظ شده است و هر یک از پهنه‌ها، ضوابط و مقرراتی برای ساخت و ساز دارند و امکان احداث کاربری (مسکونی، اداری، تجاری و ….) در هر یک از آن‌ها مشخص شده است. بعنوان مثال در کاربری مسکونی ،کاربری‌هایی از جمله دفتر مهندسی،مطب و بعضی موارد محدود چون ایجاد خیریه برای نگهداری سالمندان و معلولین می توان استفاده نمود.

 

🔹بر اساس قانون جهت صدور پروانه ساخت برای ساختمانی در محدوده خدمات شهری،ابتدا باید ملک توسط کارشناسان شهرداری بازدید شود و پس از تهیه گزارش کارشناسی،اقدامات لازم جهت صدور پروانه ساخت طی شود،بر اساس قوانین موجود، شهرداری موظف است بر اساس طرح تفصیلی، ابتدا پهنه درخواستی را مشخص کند که مسکونی یا ملک تجاری و اداری و… است.

 

🔹 در گزارش ارسالی کارشناسان ، طبق طرح تفصیلی شهر کوهبنان ؛کاربری ملک موسسه خیریه، مزارع و کشتزار درج شده است که بایستی در ابتدا اقدامات لازم جهت تغییر کاربری به مسکونی یا درمانی و …از طریق کمیسون ماده ۵ در استان پیگیری شود و در صورت موافقت ،مراتب به شهرداری ابلاغ شود .

 

🔹 متاسفانه ملک موسسه خیریه قبل از ارجاع به کمیسیون ماده ۵ و بدون اخذ مجوزات لازم ،شروع به ساخت کرده بود که باید طبق قانون؛ ساخت و ساز متوقف می شد در غیر این صورت نهادهای نظارتی برای ترک فعل، شهرداری و معاون فنی را مورد بازخواست و توبیخ قرار می دادند .

 

🔹لذا پس از مذاکره با نماینده محترم خیریه در جلسه شورای شهر ،مقرر گردید نماینده خیریه نامه ای از معاونت محترم عمرانی استانداری کرمان که رئیس کمیسیون ماده ۵ نیز می باشند جهت ادامه روند ساخت و ساز اخذ کنند که پس از دریافت این نامه بلافاصله مجوز موقت جهت ادامه روند ساخت و ساز صادر شد .

 

🔸 در طرح جامع جدید کاربری این ملک ،مسکونی شده است و به محض ابلاغ طرح مذکور، مالک می تواند از این ملک جهت استفاده خیریه که محل نگهداری و طبابت سالمندان و معلولین است استفاده کند .

 

🔹 بنابراین اگر وقفه و ضرر احتمالی ایجاد شده است به دلیل عدم دریافت مجوز قانونی جهت تغییر کاربری ملک موسسه خیریه امام علی (ع) از مزارع و کشتزار به مسکونی یا درمانی و…بوده است که به محض اخذ مجوز قانونی همکاری لازم انجام گرفت .

 

🔹تغییر کاربری پهنه‌ها موضوع بسیار مهمی می‌باشد و به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی جهت خرید و احداث ملک از کارشناسان شهرداری مشاوره گرفته شود .

 

✳️لینک کانال شهر و شهروند در ایتا👇

 

https://eitaa.com/joinchat/417857767C85dfe69874

 

✳️سایت شهرداری کوهبنان:

https://kouhbanani.ir

 

📝 روابط عمومی شهرداری کوهبنان