به مناسبت ۷ مهرماه ،روز ملی آتش نشانی و ایمنی

به مناسبت ۷ مهرماه ،روز ملی آتش نشانی و ایمنی

گفت و گو با سید عباس روح الامینی معاون خدمات شهری شهرداری کوهبنان

 

img_6301

هفتم مهرماه به نام «آتش نشانی و ایمنی» نامگذاری شده است. در واقع این روز بهانه ای است تا به گرامیداشت انسان هایی بپردازیم که از جان و آسایش خود در راه حفظ جان و آسایش مردم می گذرند تا مردم در امنیت زندگی کنند.

 

هدف از نامگذارى این روز به عنوان روز ملى ایمنى و آتش نشانى، تبدیل ایمنى در کشور به یک فرهنگ میباشد. نظر به اینکه کشور ما یک کشور حادثه خیز می باشد توجه به بحث ایمنی و همچنین تهیه و تدوین ضوابط و مقررات ایمنی، امری ضروری می باشد.

شهرستان کوهبنان با قرار گرفتن بر روی گسل زلزله ،حادثه خیز می باشد که این امر لزوم آگاهی شهروندان به نکات ایمنی و امنیتی را فزونی می بخشد.

 

به مناسبت ۷ مهرماه ،روز ملی آتش نشانی و ایمنی گفت و گویی داشتیم با سید عباس روح الامینی معاون خدمات شهری شهرداری کوهبنان تا در مورد عملکرد و فعالیت واحد آتش نشانی سوالاتی را جویا شویم.

 

نظر شخصی شما در خصوص شغل آتش نشانی چیست؟

آتش نشانی شغل بسیار سخت و دشواری است که در دولت جمهوری اسلامی طی بخشنامه ای مصوب شد آتش نشانی جز مشاغل سخت قرار گیرد و پرسنل با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند، کار آتش نشانی فقط مهار آتش نیست بلکه کارهای دیگری نیز انجام می دهد، نظیر امداد و نجات جاده ای که در حال حاضر بدلیل وجود ماشین آلات بسیار در جاده ها شاهد تصادفات بسیاری هستیم.

آتش نشانی یک شغل حساس و پر استرس می باشد و زمانی که حادثه اتفاق می افتد مردم به دلیل ترس و وحشت از حادثه گریزان هستند و پرسنل آتش نشانی و تیم عملیاتی با حضور یافتن در محل حادثه، حادثه را دفع میکنند که این امر برای خدمت رسانی به مردم و نجات جان و مال شهروندان می باشد.

از چه نظر می فرمایید که آتش نشانی یک شغل حساس و پراسترس است؟
آتش نشانان در هر ماموریت در معرض چندین عوارض ناشی از : استرس رانندگی، ترافیک، عوارض ناشی از اثرات دود و گازهای سمی، عوارض ناشی از ترشح هورمونهای دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث،اثرات ناشی از حرارت در محل حریق، عوارض ناشی از تماس یا جذب مواد شیمیائی از طریق پوست، عوارض ناشی از صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه ، عوارض ناشی از دریافت پرتوهای یون ساز و تشعشعات رادیواکتیویته قرار می گیرند.علاوه بر این آتشنشانان هنگام عملیات امداد  و نجات در معرض عوارض نظیر رویت صحنه های دلخراش و تالم آور، عوارض ناشی از وقوع انفجار در صحنه حادثه و عوارض ناشی از انجام خدمت بصورت شیفتی،عوارض ناشی از استرس پس از حادثه و عوارض ناشی از کارکردن در محیط های آلوده یا مرطوب نیز قرار میگیرند که این موارد از مهمترین عواملی است که شرایط محیط کار آتش نشانان را از حالت عادی خارج میکند.
پس هر آتش نشان در هر حادثه حداقل ۱۰ مورد از عوامل زیان آور را لمس میکند. و در طول خدمت با تمامی فاکتورهای زیان آور در صحنه های عملیات امداد رسانی مواجهه می شود.

آتش نشانی شهر کوهبنان از چه سالی تاسیس شده است؟

شهرداری کوهبنان در سال ۱۳۴۲تاسیس شده است که تقریبا ۱۰ سال بعد از آن در محل شهرداری واحد آتش نشانی با یک ماشین راه اندازی شد که پس از سالها در سال ۱۳۷۸ایستگاه آتش نشانی با متراژ۳۴۰متر تاسیس شد.

 

آتش نشانی کوهبنان ازچه تجهیزات و لوازمی برخوردار است و آیا کمبودی در این زمینه دارید؟

آتش نشانی هم اکنون با یک دستگاه بنز، یک دستگاه آتش نشانی پیشرو و یک دستگاه نیسان و تجهیزاتی چون انواع خاموش کننده های دستی (یک عدد گازco2  دو عدد کف،هفت عدد پودر ) دو دستگاه تنفسی،  یک قفل بر، ماسک تنفسی، یک دستگاه کف ساز، یک جعبه ابزار و دو شیر هیدرانت در سطح شهر، در حال خدمت رسانی به مردم می باشد.قطعا برای خدمت رسانی بهتر به امکانات بیشتر و بهتری از جمله تجهیزات امداد نجات چاه ،تجهیزات روشنایی موتور برق و پروژکتور، وسایل و تجهیزات مارگیری و نصب دو شیر هیدرانت در بلوار آزادی و بلوار صدوقی، نیازمند هستیم.

 

 

هم اکنون چند نیروی آتش نشانی مشغول به کارهستند ؟

هم اکنون آتش نشانی کوهبنان با ۶ نیروی انسانی ،سه راننده و سه آتشنشان  در سه شیفت کاری به عنوان واحدی از شهرداری در حال فعالیت می باشد .

 حوزه ی استحفاظی وعملیاتی آتش نشانی کوهبنان تا چه محدوده ای می باشد ؟

در واقع حوزه ی استحفاظی و عملیاتی آتش نشانی، همان محدوده ی خدمات شهری می باشد که در صورت رخ داد حوادث و آتش سوزی روستاهای تابعه را نیز در برمیگیرد.

 

چه فعالیت ها و اقداماتی در حوزه ی آتش نشانی صورت گرفته است؟

 آتش نشانی به صورت شبانه روزی و تمام وقت در خدمت مردم عزیز بوده است که به مواردی تیتروار اشاره می کنم.

کشیک نیروهای آتش نشانی در روزهای تعطیل و ایام نوروز

حضور فعال نیروهای  آتش نشانی در مانورهای مختلف و کلیه ی  مراسم های مذهبی، فرهنگی و ملی،جهت پیشگیری از حوادث احتمالی

اعزام نیروهای آتش نشانی جهت فراگرفتن آموزشهای پیشرفته

تهیه بروشور آموزشی و توزیع بین شهروندان در راستای افرایش آگاهی و اطلاعات عمومی در مورد نکات ایمنی

بازدید مدارس از ایستگاه آتش نشانی و آموزش پیشگیری از حریق در برخی مدارس شهر

 

 

  مهم ترین نکات در خصوص نحوه ی ارتباط تلفنی با واحد آتش نشانی در موقع بروز حادثه چیست؟

در وهله ی اول حفظ خونسردی خود و اطرافیان  وشماره گیری سریع با  تلفن ۱۲۵ آتش نشانی می باشد.  در تماس با آتش نشانی نوع حادثه  روی داده و آدرس دقیق محل حادثه را اعلام نموده و یک محل مشخص مانند(مسجد –مدرسه-مغازه) ذکرشود تا نیروهای عملیاتی سریعتر محل را پیدا کنند.یک نفر در ابتدای کوچه یا خیابان حضور داشته باشد تا نیروهای عملیاتی را به محل حادثه هدایت نماید و نکته ای که بسیار حائز اهمیت می باشد این است که خانواده های محترم نحوه استفاده صحیح از تلفن ۱۲۵ را به فرزندان خود بیاموزند.

 

 

در پایان بفرمایید که در دوسال اخیر چه حوادث و آتش سوزی هایی در حوزه ی استحفاظی آتش نشانی کوهبنان رخ داده است؟

 

 حوادث دوسال اخیر

 

۳ مورد  

آتش سوزی انباری

۶ مورد  

آتش سوزی خودرو

۷ مورد  

آتش سوزی فضای سبز کشاورزی و ضایعات

۳ مورد  

اتش سوزی مسکونی

۲ مورد آتش سوزی کسبی/تجاری

 

۱ مورد امداد ونجات(سقوط در چاه)

 

 

 

img_6311

img_6326

img_6334

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *