نکاتی ساده برای حفظ سلامتی بدن

نکاتی ساده برای حفظ سلامتی بدن

 براساس یک ضرب المثل قدیمی، کسی که سلامت است امیدوار است و کسی که امیدوار است همه چیز دارد. امروزه برای تندرستی و سلامت انسان روش های متعددی توصیه می شود که در اینجا به برگزیده ای از این روش ها، طی چند نکته اساسی اشاره می کنیم.
بیشتر حرکت کنید
یک روش روزانه پیدا کنید که بدنتان را حرکت دهید. چنانچه حق انتخاب داشته باشید بجای آسانسور و پله برقی از پله بالا بروید. با پیاده روی دنبال کردن بچه ها و توپ بازی با دوستانتان تحرک خود را حفظ کنید. هر چیز که اندام شما را به تحرک وادار کند نه تنها یک اسباب بدنسازی است، بلکه یک وسیله مقابله با استرس محسوب می شود. به حرکت در زمانهای کوتاه فکر کنید. نیازی به یک ساعت ژیمناستیک یا ورزشهای دیگر نیست. فقط مهم این است که بیشتر حرکت کنید.

سعی کنید با دید مثبت به مسائل نگاه کنید
یک ارتباط واقعی و دقیق میان سلامت زیستن و نگریستن به زندگی با خوشبینی وجود دارد. شما نمی توانید ناراحت باشید، در حالیکه می خندید و یا کار می کنید.
نگاه مثبت به کار، زندگی، خانواده، دوستان و نزدیکان باعث می شود تا زندگی شاد و آرامی داشته باشید. همین امر به سلامت شما کمک کند.
نکته آخر اینکه ارتباط بین عناصر ژنتیکی و سلامتی یک ارتباط قدرتمند است. ولی اگر یکی از والدین شما یا هر دوی آنها ، به دلیل عوامل ژنتیکی یا نبود سلامتی در سنین جوانی فوت کرده اند، به این معنی نیست که شما نتوانید برمشکلات ژنتیکی که به شما رسیده تسلط یابید.
توصیه می شود نکاتی را که گفته شد، برای حفظ سلامت خود دنبال کنید. شما قبل از هر پزشکی می توانید کنترل سِرنوشت سلامت و خوب زیستن خود را در دست داشته باشید.
● استرس را کاهش دهید
گفتن راحت تر از عمل کردن است. راههای مقابله با استرس روش های متعددی دارد. یکی از روش های پیشنهادی بوسیله متخصصان، فکر کردن به چیزهای مثبت است.
روزی۳۰ دقیقه بکاری بپردازید که دوست دارید. مثلاً دوش آب گرم بگیرید، در پارک قدم بزنید، یک کتاب خوب بخوانید، با دوستی ملاقات کنید، با فرزندتان بازی کنید، به موسیقی آرام گوش فرا دهید. و یا فیلم کمدی ببینید. هنگام از دست دادن تسلط خود یا هنگام تهاجم از یک تا ده بشمارید. و از آدمهای مشکل دار و منفی برحذر باشید.
مصرف چربی را قطع کنید
از غذاهای مشخص مثل غذاهای سرخ شده، برگرها و گوشتهای چرب دیگر مانند گوشت گاو، کالباس، بیکن ، سالامی و سوسیس بپرهیزید. در مورد استفاده محصولات لبنی مثل پنیر، پنیر محلی، شیر و خامه باید از نوع کم چربی آنان مصرف شود. از آجیل و گوشتهای ساندویچی، مایونز، مارگارین، کره و سس ها به مقدار کم مصرف کنید.
● دندانها و کف پاهای خود را تمیز نگه دارید
مطالعات نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین طول عمر و تمیز کردن دندانها و کف پا وجود دارد. هیچکس دقیقاً نمیداندچرا؟
شاید به این دلیل باشدکه اشخاصی که دندانهایشان را تمیز می کنند، از نفوذ میکروب در دهانشان پیشگیری می کنند و بیشتر مراقب سلامتی خودشان هستند تا اشخاصی که دقت ندارند. از طرفی کف پاها از قدیم به عنوان قلب انسان شناخته شده و بسیار حساس است.
پاها و به خصوص کف پاها را قبل از خوابیدن با آب ولرم تمیز کنید و ماساژ دهید.
سیگار را ترک کنید
حتی قبل از سال۱۹۶۰ که هیات داوران بخش جراحی عمومی آمریکا، رای به مضر بودن سیگار برای سلامتی بدهد، مصرف تولیدات کشنده تنباکو دراین کشور خطرناک شناخته شده بود. با این وجود موج سیگار کشیدن در این کشور به خصوص در میان جوانان افزایش یافت. بخشی از دلایل رشد مصرف سیگار ناشی از تبلیغات غیر مستقیم مانند تقلید از هنرپیشه هایی بود که درفیلم سیگار می کشند. مواظب باشید فرزندانتان در این دام نیفتند. خودتان هم از سیگار کشیدن احتراز کنید. سیگار عامل بسیار خطرناکی برای ابتلا به بیمارهای گوناگون است. اگر سیگاری هستید، روز اول یک نخ سیگار روزانه خود را کاهش دهید و اینکار را هر روز تا پایان ترک سیگار ادامه دهید.
خودتان را از آلودگیهای زیست محیطی محفوظ کنید
اگر نمی توانید در یک محیط بدون دود زندگی کنید، حداقل از اتاقهای دود آلود(دود سیگار)، اماکن پرترافیک، تنفس دوده های بزرگراهها و تمرینهای ورزشی در اطراف شاهراههای شلوغ برحذر باشید. ورزش در محیط باز را فقط هنگامی که میزان آلودگی هوا پایین است انجام دهید. در محیط های بسته ای که دارای تهویه مطلوب هوا هستند ورزش کنید. از مکانهای پرصدا احتراز کنید. آلودگی صوتی، خود نوعی آلودگی زیست محیطی است که به سلامت انسان آسیب می رساند.
کمربند ایمنی را ببندید
شاید یادآوری این نکته برای شما حیرت انگیز باشد، اما آمار نشان می دهد که بستن کمربند ایمنی به هنگام رانندگی برای تداوم طول عمر و کاهش میزان آسیب ها در تصادفات مؤثراست.
یکی از دلایل این امر کاهش استرس در زمان رانندگی است. وقتی که شما کمربند ایمنی خود را بسته اید با آرامش بیشتری رانندگی می کنید.

چند نکته مهم برای سلامتی

۱- هرگز سیگار نکشید و اگر میکشید، نیمه آخر آن را به هیچ وجه نکشید.

۲- در حمام هیچگاه مستقیما زیر دوش آب گرم نفس نکشید. کلر یک قاتل تدریجی است.

۳- هنگام شارژ موبایل ابتدا شارژر را به گوشی وصل کنید و سپس آن را به برق وصل کنید. بهتر است موبایل خاموش باشد.

۴- چای بیشتر از یک روز مانده را اصلا ننوشید.

۵- هنگام روشن کردن کولر اتومبیل خود ابتدا به مدت حداقل ۵ دقیقه پنجره ها را باز بگذارید و در پمپ بنزینها کولر را خاموش نمایید.

۶- غذای خود را بیشتر از یکبار در مایکروفر گرم نکنید و بعد از آن درصورت عدم استفاده دور بریزید.

۷- با حیوانات خانگی تعامل مثبت داشته باشید. آنها ممکن است از خیلی از انسانها سالم‌‌تر و تمیزتر باشند. عوامل مشترک زیاد آنها با انسان ها می تواند به شکل واکسن در بدن عمل کند.

۸-هنگام غذا بین هرلقمه حداقل ۱ دقیقه فاصله بگذارید و دو ساعت قبل و بعد از غذا و هنگام آن نوشیدنی ننوشید.

۹- هنگام حرکت اتومبیل، پنجره ها را تماما باز نکنید تا هوا بصورت باد وارد مجاری تنفسی نگردد.

۱۰- لوازم آرایشی را بیشتر از ۵ ساعت برروی پوست خود باقی نگذارید. سلولهای پوستی نیاز به تعرق و تنفس دارند. درمنزل نیز تا حد امکان از لباسهای گشاد ، راحت و باز استفاده نمایید.

۱۱- موهای خود را بیش از یکبار در شبانه روز شانه نکنید.مراقب ورود شوره سر (حتی بصورت نامرئی) به چشمها و مجرای تنفسی خود باشید.

۱۲- هنگام دویدن و راه رفتن سر خود را بالا نگهدارید. هنگام نشستن و خوابیدن برعکس سر خود را پایین نگهدارید.

۱۳- توجه بیش از حد به وزن، سودمند نیست. بدن انسان قادر است بصورت خودکار میزان ورودی، جذب و میزان دفع را تنظیم نماید و اشتهای طبیعی نیز متناسب با آن میباشد. هرچه قدر دوست دارید بخورید.

۱۴-اگر نیاز مالی ندارید، لازم نیست روزی ۸ ساعت کار کنید. بهترین تعداد ساعات کاری بین ۵ الی ۶ ساعت میباشد.

۱۵- هرگز پشت مانیتور (های قدیمی) که روشن هستند قرار نگیرید. ضرر آنها از خیلی از دستگاههای عکسبرداری بیشتر است.

۱۶- ورزش و تحرک در ابتدای صبح نه تنها سودمند نیست بلکه خطرناک نیز هست. سعی کنید آن را در حداقل ۳ ساعت بعد از بیداری و یا عصر انجام دهید.

۱۷- توجه بیش از حد به امور سیاسی، ورزشی و اقتصادی برای سلامت روان مضر بوده و در دراز مدت به علت عدم امکان تسلط بر کنترل آنها، باعث اختلالات روانی میگردد.

۱۸-معجزه جواهر آلات برای خانم ها را فراموش نکنید. حتی اگر صرفا به دیدن آنها باشد.

۱۹- هیچگاه به پهلو نخوابید. سعی کنید در جهت عمود بر محور مغناطیسی زمین بخوابید.

نکات تغذیه ای در فصل سرما

بی شک استفاده از مواد مغذی خوب در رژیم غذایی می تواند فواید مثبتی را در سلامتی بدن داشته باشد و مقاومت بدن را در مقابل بیماری ها افزایش دهد. حال ۱۲ نکته تغذیه ای را برای شما عنوان می کنیم؛

▪ آب
در ماه های زمستان مغزتان کمتر پیام تشنگی صادر می کند اما حتماً از تامین آب مورد نیاز بدنتان مطمئن شوید زیرا زمستان هوا فقط سرد نیست، بلکه خشک هم هست.
سایر مایعات
مراقب آنچه می نوشید باشید. به جز آب، مایعاتی مانند آبمیوه های طبیعی یا آب سبزیجات بسیار خوب هستند. اما سعی کنید از آبمیوه ها و کوکتل های مصنوعی و شکردار که گاهی مملو از خامه هم هستند و میزان بالایی کالری وارد بدنتان می کنند، دوری کنید.
ماهی
ممکن است در طول ماه های زمستان که نور خوشید کمتر می شود با کمبود ویتامین D رو به رو شوید. ماهی منبع بسیار خوبی از این ویتامین و همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ است که به شما کمک می کند هرگونه اختلالات روحیه را با بالابردن سطح سروتونین در بدنتان از بین ببرید.
شکلات
خیلی ها نمی توانند هوس شکلات خوردن خود را ترک کنند، مخصوصاً در جشن ها و مهمانی ها. اما بهتر است در این زمینه هم انتخاب عاقلانه داشته باشید؛ انواع تیره تر شکلات با محتوی کاکائوی بالا، آنتی اکسیدان بسیار بالایی داشته و انتخاب بسیار خوبی به شمار می رود.
آجیل
وقتی گرسنه تان شد، به آجیل حمله نکنید، فقط یک مشت از آن کافی است. تقریباً همه آجیل ها منبع بسیار خوبی از سلنیوم هستند که برای سلامت ذهن و جلوگیری از افسردگی مفید است.
دانه ها و غلات کامل
فیبر موجود در گندم، جو، نان های دانه کامل و برنج تاثیر محافظتی برای سلامت قلب و سیستم گوارش بدن دارند. از خوردن غلات و دانه های فرآوری شده خودداری کنید زیرا قسمت اعظم مواد مغذی موجود در آنها در مراحل مختلف فرآوری از بین می روند.
ماست طبیعی
ماست حاوی کشت باکتری های فعال است که به شما برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان در زمستان کمک می کند. به جای ماست های مصنوعی یا طعم دار، ماست ساده کم چرب را انتخاب کنید؛ برای خوشمزه تر شدن آن می توانید انواع میوه های تازه را هم خرد کرده و داخل آن بریزید.
مرکبات
نارنگی، پرتقال، کیوی، گریپ فروت، انگور قرمز و لیمو سالم ترین میوه هایی هستند که می توانند در تمام طول سال بدنتان را تقویت کنند. ویتامین C موجود در همه مرکبات برای تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل زمستان اهمیت ویژه ای دارد.
سبزیجات
حتماً در طول روز یک وعده سبزیجات در رژیم غذایی تان استفاده کنید. سبزی ها به دلیل داشتن ویتامین بالا شما را در مقابل میکروب ها واکسینه می کنند.
فیبر
برای از بین بردن یبوست در زمستان، رژیم غذایی تان را با انبوهی از فیبر پر کنید. کمی خلاقیت به خرج دهید و برای سالادتان از انواع مختلف میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. اما دقت کنید که برای چاشنی سالاد از سس های چاق کننده و پر کالری دوری کنید.
قند میوه
زایلیتول یا سایر قندهای طبیعی که در میوه ها و گیاهان یافت می شوند، می توانند انتخاب بسیار خوبی برای جایگزین کردن قندهای مصنوعی باشند.
تنقلات
وقتی گرسنه می شوید، به جای اینکه به تنقلات پناه ببرید، یک بشقاب سالاد یا میوه یا یک مشت آجیل میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *