امامزاده زید ابن علی دهستان خرمدشت

این امامزاده در دهستان ده‌علی (خرمدشت) که در ۲۸ کیلومتری شمال کوهبنان واقع است قرار دارد. امام زاده زیدبن علی با شش واسطه به امام علی‌(ع) می­رسد که عاقبت به دست جاسوسان خوارج در روستای ده­علی به شهادت رسید. بدنش در این روستا مدفون و سر مبارک او را در بم نزد حاکم آن­جا به طمع اخذ جایزه بردند و سرانجام در باغی دفن شد که امروزه زیارتگاه دوستداران اهل بیت (ع) در بم است.

emamzadeh zeydebn ali

 مختصری از زندگانی امامزاده سیّد زید روستای ده­ علی شهرستان کوهبنان:

نسب شریف امامزاده سیّد زید علوی روستای ده­ علی شهرستان کوهبنان با شش واسطه به امام علی‌(ع) منتهی می‌شود که از قرار ذیل است:

«سیّد زید بن حسین بن احمد بن محمّدالاُبلّه بن جعفرالاُبلّه بن محمّد بن عمرالاطراف بن امام علی امیرالمؤمنین (ع).»

وی سیّدی بسیار جلیل­القدر، عظیم­الشأن و دیندار بود. او از شهدای بنام اهل بیت است که بر طبق تذکره‌های محلی به دست عمّال خوارج به شهادت رسیده است. ابوالحسن عُمری نسّابه، درباره مهاجرت جدّ او سیّد محمد اُبله می‌نویسد: فرزندان جعفر بن محمّد اُبلّه بر اثر ظلم عمال عباسی در شهرهای مختلف مخفی و متفرق شدند. لذا اسحاق و یعقوب فرزندان جعفر به قم و مظفر به فارس و محمد و هاشم به ری و سپس به کرمان منتقل شدند. سیّد محمّد در کرمان مخفیانه می‌زیست تا این­که صاحب فرزندی به نام سیّداحمد شد. سیّداحمد نیز سه فرزند ذکور داشت که یکی از آن­ها سیّد حسین (پدر امامزاده زید) است. سیّدحسین در بم سکونت داشت و از موقعیت خوبی برخوردار بود و در آن­جا صاحب فرزندی به نام زید شد. زید سیّدی جلیل‌القدر و دیندار بود. او به همراه دیگر امامزادگان در قیام بر علیه خوارج شرکت داشت، و پس از شکست قیام مذکور، تحت تعقیب قرار گرفت و عاقبت به دست جاسوسان خوارج در روستای ده­علی به شهادت رسید. بدنش در این روستا مدفون و سر مقّدس او را در بم نزد حاکم آن­جا به طمع اخذ جایزه بردند و سرانجام سر مقدس در باغی دفن شد که امروزه زیارتگاه دوستداران اهل بیت (ع) در بم است.

 

منابع: المجدی: ۲۵۰- ۲۴۹، الفخری: ۱۸۱، الشجره­المبارکه: ۲۱۶، تهذیب­الانساب: ۳۰۳، منتقلهالطالبیه: ۸، الدرّه­الذهبیّه ۲: ۱۸۴- ۱۸۳، مزارات کرمان ۲: ۲۲۹- ۲۲۸٫ تحقیق و تنظیم: مؤسسه دائره‌المعارف بقاع متبرکه، محمد مهدی فقیه محمدی جلالی بحرالعلوم، مشهد مقدس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *