هفته پدافند غیر عامل گرامی باد

سرزمین ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و سیاسی خودهمواره درطول تاریخ شاهد بلایای طبیعی وغیرطبیعی بسیاری بوده و خسارت مالی وانسانی فراوانی متحمل شده است از این رو جایگاه نظری و عملی پدافنددربرابر بحران دراین گستره اهمیت بسیاری دارد. دراین میان پدافندغیرعامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه ای است که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی ساختمان ها و تاسیسات شهری وتجهیزات و شریانهای شهری و منطقه ای درمقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن میگردد باتوجه به این مسائل کاربرد پدافندغیرعامل وتوجه به اصول آن دربرنامه ریزی شهری میتواند تاحدزیادی به کاهش آثار مخرب این نوع بحران ها بیانجامد.  

مفاهیم پدافند غیرعامل باید در اذهان جامعه نهادینه شود. پدافند غیرعامل واژه‌ای فرهنگی است به معنای اندیشیدن در مقابل حادثه‌ای که ممکن است اتفاق بیافتد یا پیش‌بینی و پیشگیری از آن است. بنابر این معادلی که برای این واژه دیده شده است، پایداری ملی است.

لذا آحاد جامعه باید به گونه‌ای از لحاظ فرهنگی رشد کنند که در مقابل سوانح و حوادث طبیعی و یا جنگ، مقاوم شده و آموزش ببیند.

همچنین باید سعی شود تا از بروز اتفاقات جلوگیری شده و در زمان وقوع نیز از خسارت جلوگیری کنند و در صورت دیدن خسارت آن را به حداقل برسانند چراکه ترویج این نوع نگاه و آموزش تنها از طریق فرهنگ‌سازی صورت می‌پذیرد.

با فرهنگ سازی در سطح جامعه انتظار می رود اذهان نخبگان، هنرمندان،‌نویسندگان و افراد اثر گذار تحریک شود تا به این مقوله بیاندیشند و در این راه حرکت کنند تا جامعه را نسبت به حوادث مصون کنیم در این راه رسانه‌ها نقش مهمی خواهند داشت .

                                                                

روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی کوهبنان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *